Home » CV

Curriculum Vitae

Country Manager België & Nederland / Copywriter Nederlands

Stickerkid, Freelance & remote

Mei 2020 - Heden

Voor Stickerkid, een e-commerce bedrijf uit Zwitserland dat gepersonaliseerde stickers en instrijklabels voor kleding en objecten voor het hele gezin produceert, ben ik Country Manager voor de Vlaams-Belgische en Nederlandse markten. Tevens ben ik de copywriter voor alles wat met de Nederlandse taal te doen heeft.

Freelance Vertaler Nederlands

Appen Ltd., Freelance & remote

September 2019 - Heden

Als freelance vertaler Nederlands voer ik ad hoc vertaalopdrachten uit voor Appen. De opdrachten verschillen per keer, zowel qua inhoud als qua duur. Een voorbeeld van een recente opdracht was het vertalen van functiebeschrijvingen van het US English naar het Nederlands. Een ander voorbeeld is het schrijven van potentiële commands of vragen voor een chatbot van een retail-website.

Search Engine Evaluator

Appen Ltd., Freelance & remote

September 2019 - Heden

Als Search Engine Evaluator geef ik feedback op verschillende datasets die mij voorgelegd worden door de klant. Vaak evalueer ik deze data door de relevantie en bruikbaarheid van webpagina's te meten in samenhang met vooraf gedefinieerde zoekopdrachten.

Freelance Vertaler Nederlands

GetYourGuide, Freelance & remote

Juni 2019 - Heden

Voor GetYourGuide, een start-up in Berlijn, vertaal ik promotionele teksten voor tours die op verschillende bestemmingen gedaan kunnen worden van het Engels naar het Nederlands. Bij GetYourGuide krijg ik vrij veel "dichterlijke vrijheid" om er een mooie tekst van te maken. Het eindresultaat van mijn vertalingen is te zien op getyourguide.nl (Voor enkele voorbeelden, zie ook: Portfolio).

Project Manager / HR Business Consultant

Pentos AG, München, Duitsland

Oktober 2019 - Januari 2020

Pentos is een (HR) IT Consultancy met een internationaal klantenbestand gericht op het ondersteunen van de klant bij de implementatie van (verschillende modulen van) SAP SuccessFactors. In mijn rol als Project Manager / HR Business Consultant was ik verantwoordelijk voor de succesvolle verloop van het implementatieproject van begin tot eind.

De Project Manager is er in de pre-sales fase al bij om de klant te leren kennen, het aanbod te schrijven en de wensen van de klant duidelijk op papier te krijgen. 

Vanaf de start van het project fungeerde ik als hoofdcontactpersoon voor de klant en als coördinator ten opzichte van het implementatieteam, en was ik ervoor verantwoordelijk de algehele voortgang van het project in de gaten te houden, regelmatig terug te koppelen aan de klant en kritische vragen te stellen ten behoeve van de kwaliteit van het geleverde werk. Ook het budget monitoren en maandelijks rekeningen opstellen hoorde bij mijn werk als Project Manager.

Tot slot begeleidde ik de klant inhoudelijk naar een zo waarheidsgetrouw en efficiënt mogelijke omzetting van hun HR processen in SuccessFactors. 

HR Procesmanager

trivago N.V., Düsseldorf, Duitsland

April 2018 - September 2019

Als de eerste en enige procesmanager binnen trivago was ik verantwoordelijk voor een groot project waarbij het nr. 1 doel was: het uitschrijven/uittekenen van de belangrijkste HR processen om vervolgens nieuwe en betere workflows te ontwerpen die zouden werken in Workday en deze te implementeren. Achtergrond: de huidige processen waren niet compliant, niet betrouwbaar en bovendien waren we van HR database software gewisseld. Meer dan 16 processen. 8 maanden tijd.

Tussen april en november 2018, faciliteerde ik 2-4 keer per week stakeholder workshops en ontwierp gedetailleerde status quo en to-be procesdesigns. In slechts 8 maanden coördineerde ik de implementatie en go-live van meer dan 20 worksflows in Workday, de ene na de andere. Nadien volgde voor elk proces een revisiefase waarin kleine tweaks plaatsvonden om de processen waar mogelijk nog sneller, efficiënter, effectiever te maken.
--
Ik begeleidde het volledige veranderingsproces: van het ontwerp en de notatie van de processen (dmv BPMN 2.0 notatie) tot aan de initiële implementatie en het testen, tot aan de creatie van de procesdocumentatie, de uitvoering van de stakeholdercommunicatie, de go-lives, het analyseren van de procesprestaties en de procesoptimalisaties als gevolg daarvan (e.g. door automatiserings- of veranderingsverzoeken).

Als gevolg van dit project is er nu een kennisbank beschikbaar met gedetailleerde procesdesigns van alle HR processen die in Workday uitgevoerd worden die als referentie gebruikt kunnen worden door het gehele HR team. Voorbeelden van HR processen die een nieuw design hebben gekregen zijn:
* Het aangaan van de arbeidsrelatie,
* Het beëindigen van de arbeidsrelatie
* Functiewisselingen (intern),
* Korte en lange absenties,
* Contractuele veranderingen,

* Veranderingen in salaris,
* Organisatieveranderingen.

Projectmanager

trivago N.V., Düsseldorf, Duitsland

September 2017 - April 2018

Intern werd ik de "Focus Lead" genoemd voor het Organizational Solutions team, het team dat verantwoordelijk was voor alle interne tools die binnen trivago gebruikt werden (gekocht of zelf gebouwd). Als "Focus Lead", in de buitenwereld het beste te vergelijken met een projectmanager, was ik verantwoordelijk voor het initiëren en uitvoeren van projecten ter verbetering van de gehele set-up van het nieuw gevormde team (onder andere: waar focussen we ons als team op, hoe prioritiseren we projecten etc.). Hoofddoel was ervoor zorgen dat de beschikbare middelen van het team ingezet zouden worden voor wat het meeste op zou leveren voor trivago.

Voorbeelden van projecten die ik geleid heb als Focus Lead:
* Het opzetten van een agile board voor het gehele Organizational Solutions team zodat we allemaal zicht hadden op de projecten waar het team deal van uitmaakte

* Het introduceren van een prioritiseringsmethode die bij het team paste waarmee we onze mankracht konden plannen én de juiste verwachtingen naar de stakeholders konden communiceren.
* Een proactieve communicatiestructuur opgezet tussen de implementatieteams en de stakeholders in andere sub-teams van trivago
* Het organiseren van een "Hack OS"-sessie per kwartaal: een evenement waarbij de OS teamleden zelf ideeën konden pitchen om onze producten en werkwijzen te verbeteren.

Interne Communicatiemanager

trivago N.V., Düsseldorf, Duitsland

Oktober 2015 - November 2017

Bij trivago werd interne communicatie "bedreven" met een grote focus op technologie en software. Je werd gezien als de Product Manager/Product Owner van de interne communicatietools en was verantwoordelijk voor een algehele communicatiestrategie met en voor deze tools. Een van mijn eerste taken als interne communicatiemanager was het uitrollen van Dropbox Business binnen het bedrijf als file storing & sharing solution voor iedereen. De eigen servers werden afgesloten. Slack was slechts een paar maanden ervoor gelauncht en aan mij de taak de adoptie en populariteit van de tool te verhogen. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor:


1. Productontwikkeling van de interne tools (constant de needs herevalueren, het doen van marktonderzoek, nieuwe tools testen, build-or-buy beslissingen maken, nieuwe tools uitrollen, andere opheffen, stakeholdermanagement, nieuwe tworkshops, tutorials en andere ondersteunende content aanbieden), systeemadministratie, configuratie, support leveren en helpdesk zijn voor alle interne communicatie- en samenwerkingstools zoals Slack, Dropbox Business, Socialcast, Confluence, JIRA, Officevibe.

2. Projectmanagement voor interne communicatieprojecten gericht op:
* Intranetstrategie
* Kennismanagement
* Het vergroten van de transparantie
* Het verspreiden van intern nieuws voor alle medewerkers
* Het verbeteren van de informatieflow
* Het opbouwen van een interne kennisbank voor de interne tools

Content Manager Benelux / Localization Specialist

trivago N.V., Düsseldorf, Duitsland

September 2014 - December 2015

Als Content Manager voor de Benelux-landen (deze job wordt nu op LinkedIn meestal Localization Project Manager of Localization Specialist genoemd) was ik verantwoordelijk voor het plannen en uitvoeren van lokalisatie-initiatieven voor de Benelux platforms (.nl/.be) inclusief vertalingen en Quality Assurance - het rapporteren van bugs. In mijn rol als content manager onderhield ik relaties met belangrijke stakeholders in de gehele organisatie zoals country developers, marketing teams, product teams etc.). Het grootste succesproject voor Nederland was het verbeteren van de Nederlandse geostructure. Omdat de namen en geocoördinaten van de Nederlandse gemeenten, maar niet de eigenlijke plaatsen in de gemeenten in de database stonden, miste een groot deel belangrijke plaatsen - die waren simpelweg niet vindbaar. Na het toevoegen van meer dan 200+ plaatsen met 5+ hotels werden in de eerste maand al 80.000+ bezoeken op de website geregistreerd.

Naast dergelijke specifieke lokale projecten voerde ik samen met mijn collega's wereldwijde projecten uit die voor alle locales gelijk waren.

Overige verantwoordelijkheden:
* Het creëren en onderhouden van een glossary voor de Nederlandse taal
* User Support voor Nederlandse & Vlaamse users
* Hotelier Support voor Nederlandse & Vlaamse hoteliers

PR Nederland & België

trivago N.V., Düsseldorf, Duitsland

September 2014 - Februari 2015

Werkervaringsstage in het Public Relations team voor Nederland & België, verantwoordelijk voor het schrijven van de persberichten in de Nederlandse taal. De inhoud van de persberichten was voornamelijk gefocust op hotels, bestemmingen, speciale events, reistips, trends of hotelprijzen. Ik heb geheel nieuwe persberichten geschreven als ook bestaande persberichten van andere markten vertaald naar het Nederlands. De persberichten zijn gepubliceerd in online top media zoals de Telegraaf, AD, Het Nieuwsblad, De Morgen, Linda Magazine, Jan Magazine, Flair, girlscene.nl, Steps.be, Knack.be en hebben tevens geleid tot radio interviews met Radio Veronica & BNR Radio (Voor enkele voorbeelden, zie ook: Portfolio).

Receptioniste & Communicatiemedewerker

Alpine Spa Hotel Haus Hirt, Bad Gastein, Oostenrijk

December 2013 - April 2014

In de winter van 2013-2014 heb ik een seizoen gewerkt in dit viersterrenhotel gericht op families in het prachtige Bad Gastein in Oostenrijk. Als receptioniste was ik de voornaamste contactpersoon voor alle (internationale) gasten tijdens hun gehele verblijf. Ik was verantwoordelijk voor het in- en uitchecken inclusief de administratie van de betalingen, het beantwoorden van alle vragen en het assisteren bij overige reserveringen gewenst door de gasten. Daarnaast werd ik al snel gevraagd om met de Communicatiemanager samen te werken aan de website van het nieuwste project van de eigenaren van Haus Hirt, genaamd de Alpenlofts (www.alpenlofts.com). Mijn taak: het vertalen van de bestaande content van het Duits naar het Engels, zoals bijvoorbeeld de beschrijvingen van de individuele lofts, als ook het creëren van nieuwe content in het Engels. De website werd gemanaged in WordPress. Daarnaast hielp ik bij de promotie voor de Alpenlofts door bijvoorbeeld te flyeren tijdens speciale evenementen en door het aanprijzen van de Lofts bij bestaande vaste klanten van het hotel. Vlak voor Nieuwjaar werd de website gelauncht en kwamen de eerste boekingen voor de Alpenlofts binnen. Ik werd aangewezen als dé contactpersoon voor de gasten van de Alpenlofts. Ik zou de eerste gasten ontvangen en begeleiden tijdens hun verblijf in het eerste seizoen dat de Alpenlofts in business waren. Overall was het een heftige, maar ook onvergetelijke ervaring.

Benieuwd wat De Rode Draad in mijn CV is? Klik hier en krijg het antwoord op die vraag.