Curriculum Vitae
Localisation Manager Nederland
Scalable Capital, part-time (4 dagen per week), remote
Juli 2022-heden
Scalable Capital werd in 2014 opgericht in München, Duitsland. Scalable Capital biedt oplossingen voor vermogensbeheer en een overzichtelijke, eenvoudige, gebruiksvriendelijke online broker(app) met toegang tot een groot aanbod aan aandelen, ETF's, crypto en fondsen. Uniek aan Scalable zijn de automatische, flexibele investeringsplannen die je zelf kunt opzetten (vanaf slechts 1 euro), waardoor beleggen simpel en routine wordt. Dit alles ter ondersteuning van de missie van Scalable om beleggen voor iedereen toegankelijk te maken.
Mijn verantwoordelijkheden bij Scalable Capital zijn:
- Samenwerken met marketing-, business- en productteams om (op de lange termijn) een duidelijke en duurzame lokalisatiestrategie voor Nederland te implementeren.
- Creatie en beheer van de Nederlandse vertalingen van relevante gebruikerscontactpunten, b.v. onze openbare website, CRM-e-mails of advertentiemateriaal voor de Nederlandse markt, waarbij consistentie en kwaliteit gewaarborgd zijn.
- Vertaalprocessen opzetten vanaf 0 rond bestaande formats (bijvoorbeeld blog, podcast) en om internationaal coherente gelokaliseerde inhoud te leveren.
- Opzetten en beheren van robuuste (vertaal)processen voor meerdere teams om een consistente en efficiënte vertaling van publiek gericht materiaal naar het Nederlands te garanderen.
- Nauw samenwerken met meerdere stakeholderteams (marketing, product, klantsucces en juridisch) om hun verschillende vertaalbehoeften te begrijpen en erop in te spelen.
Copywriter Nederlands
Elfin, op freelance basis, remote
Maart 2023 - November 2023
Elfin is het eerste en grootste online platform dat vrouwen in Nederland in staat stelt financieel onafhankelijk te worden. Ik heb persoonlijk grote affiniteit met dit thema en voelde me sterk betrokken bij de missie van Elfin. WordForce was op freelance basis betrokken bij Elfin. In 2020 en 2021 werkte ik al samen met Elfin, toen het nog fire for women heette (zie hieronder), dus het was een groot compliment dat ze in 2023 nogmaals een samenwerking met WordForce aan wilden gaan.
Ik heb bijvoorbeeld bijgedragen aan het Elfin-team door:
- Beheer van de contentkalender van de @elfinsocial accounts (Instagram, Facebook, LinkedIn)
- Co-creatie van nieuwe contentconcepten met een social content designer
- Het schrijven van teksten voor alle nieuwe sociale content (min. 1 feed/reelpost per dag, meerdere verhalen per dag)
- Het schrijven van e-mailteksten voor meerdere e-mailtrechters voor campagnes om conversie te stimuleren (aanmelding voor lidmaatschap)
- Verbetering van de (bestaande) inhoud van e-cursussen
- Creatie van nieuwe e-cursusinhoud
- Ondersteuning tijdens het allereerste Elfin-evenement ooit gehouden op 9 november in Amsterdam (met meer dan 170 vrouwen)
SEO & PR Inbound Marketing Manager Nederland
Holidu, part-time, deels remote
Januari 2021 - Juni 2022
Ik werkte 4 dagen per week voor Holidu, dé zoekmachine voor vakantiehuizen, als SEO & PR Inbound Marketing Manager voor de Nederlandse markt. In deze rol was ik verantwoordelijk voor de uitvoering van zowel (technische) SEO- als PR-gerelateerde projecten. Ons PR-werk stond volledig in het teken van linkbuilding. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de creatie van unieke SEO-content voor de Nederlandse landing pages (door het coördineren van een pool van freelance schrijvers).
Vertaler Nederlands
everdrop, Freelance & remote
Februari 2021 - heden
Voor everdrop, een Duitse start-up die duurzame schoonmaakproducten produceert, vertaal ik ad hoc teksten naar het Nederlands. Zo heb ik niet alleen de landing page vertaald van het Duits naar het Nederlands, maar ook social media posts en standaard e-mails met betrekking tot de bestellingen van Nederlandse klanten.
SEO Analist
myposter, Freelance & remote
September 2021 - November 2021
Voor myposter.nl voerde ik een SEO-analyse uit met betrekking tot hun top 5 landing pages voor de Nederlandse markt met als doel mogelijke SEO-verbeteringen en onbenutte kansen te vinden en toe te passen, om de SEO performance van deze pagina's een boost te geven.
Social content manager, content schrijver & gastblogger
fire for women, Freelance & remote
April 2020 - September 2021
Voor fireforwomen.com schreef ik meerdere artikelen voor de website en (gast-)blogs over mijn persoonlijke weg naar FIRE vanuit het buitenland. Daarnaast schreef ik tussen november 2020 en september 2021 alle copy voor de social media posts op Facebook en Instagram en was ik samen met een social media designer verantwoordelijk voor het maken van de social media planning en het bedenken (en uitvoeren) van nieuwe content-concepten.
Contentstrateeg / Content writer
Cleverciti, Freelance & remote
September 2020 - Augustus 2021
Als contentstrateeg van Cleverciti was ik verantwoordelijk voor:
- Analyse van de bestaande website-inhoud (status quo-analyse)
- Uitvoeren van topic- en publieksonderzoek
- Uitvoeren van trefwoordonderzoek
- Bepalen wat kan worden hergebruikt van de bestaande inhoud en die optimaliseren voor SEO
- Hiaten vinden in de inhoud om nieuwe content-concepten te ontwikkelen (en deze prioritiseren)
- Een workflow voor mini-campagnes opzetten
- Contentstrategie afronden & transformeren in een redactionele kalender
- Op basis van de redactionele kalender SEO-vriendelijke content schrijven (doorlopend)
- 2 mini-campagnes per week uitvoeren in 2 talen (blogartikelen, social posts, PR)
- Opbouw van de nieuwe Resource Library op de nieuwe website
Vertaler Nederlands
Appen, Freelance & remote
September 2019 - Maart 2020
Als freelance vertaler Nederlands voerde ik ad hoc vertaalopdrachten uit voor Appen. De opdrachten verschillen per keer, zowel qua inhoud als qua duur. Een voorbeeld van een recente opdracht was het vertalen van functiebeschrijvingen van het US English naar het Nederlands. Een ander voorbeeld is het schrijven van potentiële commands of vragen voor een chatbot van een retail-website.
Vertaler Nederlands
GetYourGuide, Freelance & remote
Juni 2019 - Maart 2020
Voor GetYourGuide, een start-up in Berlijn, vertaalde ik promotionele teksten voor tours die op verschillende bestemmingen gedaan kunnen worden van het Engels naar het Nederlands. Bij GetYourGuide kreeg ik vrij veel "dichterlijke vrijheid" om er een mooie tekst van te maken. Het eindresultaat van mijn vertalingen is te zien op getyourguide.nl (Of ga naar: Portfolio voor een aantal voorbeelden).
Project Manager / HR Business Consultant
Pentos, München, Duitsland
Oktober 2019 - Januari 2020
Pentos is een (HR) IT Consultancy met een internationaal klantenbestand gericht op het ondersteunen van de klant bij de implementatie van (verschillende modulen van) SAP SuccessFactors. In mijn rol als Project Manager / HR Business Consultant was ik verantwoordelijk voor de succesvolle verloop van het implementatieproject van begin tot eind.
De Project Manager is er in de pre-sales fase al bij om de klant te leren kennen, het aanbod te schrijven en de wensen van de klant duidelijk op papier te krijgen.
Vanaf de start van het project fungeerde ik als hoofdcontactpersoon voor de klant en als coördinator ten opzichte van het implementatieteam, en was ik ervoor verantwoordelijk de algehele voortgang van het project in de gaten te houden, regelmatig terug te koppelen aan de klant en kritische vragen te stellen ten behoeve van de kwaliteit van het geleverde werk. Ook het budget monitoren en maandelijks rekeningen opstellen hoorde bij mijn werk als Project Manager.
Tot slot begeleidde ik de klant inhoudelijk naar een zo waarheidsgetrouw en efficiënt mogelijke omzetting van hun HR processen in SuccessFactors.
HR Procesmanager
trivago, Düsseldorf, Duitsland
April 2018 - September 2019
Als de eerste en enige procesmanager binnen trivago was ik verantwoordelijk voor een groot project waarbij het nr. 1 doel was: het uitschrijven/uittekenen van de belangrijkste HR processen om vervolgens nieuwe en betere workflows te ontwerpen die zouden werken in Workday en deze te implementeren. Achtergrond: de huidige processen waren niet compliant, niet betrouwbaar en bovendien waren we van HR database software gewisseld. Meer dan 16 processen. 8 maanden tijd.
Tussen april en november 2018, faciliteerde ik 2-4 keer per week stakeholder workshops en ontwierp gedetailleerde status quo en to-be procesdesigns. In slechts 8 maanden coördineerde ik de implementatie en go-live van meer dan 20 worksflows in Workday, de ene na de andere. Nadien volgde voor elk proces een revisiefase waarin kleine tweaks plaatsvonden om de processen waar mogelijk nog sneller, efficiënter, effectiever te maken.
--
Ik begeleidde het volledige veranderingsproces: van het ontwerp en de notatie van de processen (dmv BPMN 2.0 notatie) tot aan de initiële implementatie en het testen, tot aan de creatie van de procesdocumentatie, de uitvoering van de stakeholdercommunicatie, de go-lives, het analyseren van de procesprestaties en de procesoptimalisaties als gevolg daarvan (e.g. door automatiserings- of veranderingsverzoeken).
Als gevolg van dit project is er nu een kennisbank beschikbaar met gedetailleerde procesdesigns van alle HR processen die in Workday uitgevoerd worden die als referentie gebruikt kunnen worden door het gehele HR team. Voorbeelden van HR processen die een nieuw design hebben gekregen zijn:
* Het aangaan van de arbeidsrelatie,
* Het beëindigen van de arbeidsrelatie
* Functiewisselingen (intern),
* Korte en lange absenties,
* Contractuele veranderingen,
* Veranderingen in salaris,
* Organisatieveranderingen.
Projectmanager
trivago, Düsseldorf, Duitsland
September 2017 - April 2018
Intern werd ik de "Focus Lead" genoemd voor het Organizational Solutions team, het team dat verantwoordelijk was voor alle interne tools die binnen trivago gebruikt werden (gekocht of zelf gebouwd). Als "Focus Lead", in de 'buitenwereld' het beste te vergelijken met de rol van een projectmanager, was ik verantwoordelijk voor het initiëren en uitvoeren van projecten ter verbetering van de gehele set-up van het nieuw gevormde team (onder andere: waar focussen we ons als team op, hoe prioritiseren we projecten etc.). Hoofddoel was ervoor zorgen dat de beschikbare middelen van het team ingezet zouden worden voor wat het meeste op zou leveren voor trivago.
Voorbeelden van projecten die ik geleid heb als Focus Lead:
* Het opzetten van een agile board voor het gehele Organizational Solutions team zodat we allemaal zicht hadden op de projecten waar het team deal van uitmaakte
* Het introduceren van een prioritiseringsmethode die bij het team paste waarmee we onze mankracht konden plannen én de juiste verwachtingen naar de stakeholders konden communiceren.
* Een proactieve communicatiestructuur opgezet tussen de implementatieteams en de stakeholders in andere sub-teams van trivago
* Het organiseren van een "Hack OS"-sessie per kwartaal: een evenement waarbij de OS teamleden zelf ideeën konden pitchen om onze producten en werkwijzen te verbeteren.
Interne Communicatiemanager
trivago, Düsseldorf, Duitsland
Oktober 2015 - November 2017
Bij trivago werd interne communicatie "bedreven" met een grote focus op technologie en software. Je werd gezien als de Product Manager/Product Owner van de interne communicatietools en was verantwoordelijk voor een algehele communicatiestrategie met en voor deze tools. Een van mijn eerste taken als interne communicatiemanager was het uitrollen van Dropbox Business binnen het bedrijf als file storing & sharing solution voor iedereen. De eigen servers werden afgesloten. Slack was slechts een paar maanden ervoor gelauncht en aan mij de taak de adoptie en populariteit van de tool te verhogen. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor:
1. Productontwikkeling van de interne tools (constant de needs herevalueren, het doen van marktonderzoek, nieuwe tools testen, build-or-buy beslissingen maken, nieuwe tools uitrollen, andere opheffen, stakeholdermanagement, nieuwe tworkshops, tutorials en andere ondersteunende content aanbieden), systeemadministratie, configuratie, support leveren en helpdesk zijn voor alle interne communicatie- en samenwerkingstools zoals Slack, Dropbox Business, Socialcast, Confluence, JIRA, Officevibe.
2. Projectmanagement voor interne communicatieprojecten gericht op:
* Intranetstrategie
* Kennismanagement
* Het vergroten van de transparantie
* Het verspreiden van intern nieuws voor alle medewerkers
* Het verbeteren van de informatieflow
* Het opbouwen van een interne kennisbank voor de interne tools
Content Manager Benelux / Lokalisatie Specialist
trivago, Düsseldorf, Duitsland
September 2014 - December 2015
Als Content Manager voor de Benelux-landen (deze job wordt nu op LinkedIn meestal Localization Project Manager of Localization Specialist genoemd) was ik verantwoordelijk voor het plannen en uitvoeren van lokalisatie-initiatieven voor de Benelux platforms (.nl/.be) inclusief vertalingen en Quality Assurance - het rapporteren van bugs. In mijn rol als content manager onderhield ik relaties met belangrijke stakeholders in de gehele organisatie zoals country developers, marketing teams, product teams etc.). Het grootste succesproject voor Nederland was het verbeteren van de Nederlandse geostructure. Omdat de namen en geocoördinaten van de Nederlandse gemeenten, maar niet de eigenlijke plaatsen in de gemeenten in de database stonden, miste een groot deel belangrijke plaatsen - die waren simpelweg niet vindbaar. Na het toevoegen van meer dan 200+ plaatsen met 5+ hotels werden in de eerste maand al 80.000+ bezoeken op de website geregistreerd.
Naast dergelijke specifieke lokale projecten voerde ik samen met mijn collega's wereldwijde projecten uit die voor alle locales gelijk waren.
Overige verantwoordelijkheden:
* Het creëren en onderhouden van een glossary voor de Nederlandse taal
* User Support voor Nederlandse & Vlaamse users
* Hotelier Support voor Nederlandse & Vlaamse hoteliers
PR Nederland & België
trivago, Düsseldorf, Duitsland
September 2014 - Februari 2015
Werkervaringsstage in het Public Relations team voor Nederland & België, verantwoordelijk voor het schrijven van de persberichten in de Nederlandse taal. De inhoud van de persberichten was voornamelijk gefocust op hotels, bestemmingen, speciale events, reistips, trends of hotelprijzen. Ik heb geheel nieuwe persberichten geschreven als ook bestaande persberichten van andere markten vertaald naar het Nederlands. De persberichten zijn gepubliceerd in online top media zoals de Telegraaf, AD, Het Nieuwsblad, De Morgen, Linda Magazine, Jan Magazine, Flair, girlscene.nl, Steps.be, Knack.be en hebben tevens geleid tot radio interviews met Radio Veronica & BNR Radio (Voor enkele voorbeelden, zie ook: Portfolio).
Receptioniste & Communicatiemedewerker
Alpine Spa Hotel Haus Hirt, Bad Gastein, Oostenrijk
December 2013 - April 2014
In de winter van 2013-2014 heb ik een seizoen gewerkt in dit viersterrenhotel gericht op families in het prachtige Bad Gastein in Oostenrijk. Als receptioniste was ik de voornaamste contactpersoon voor alle (internationale) gasten tijdens hun gehele verblijf. Ik was verantwoordelijk voor het in- en uitchecken inclusief de administratie van de betalingen, het beantwoorden van alle vragen en het assisteren bij overige reserveringen gewenst door de gasten. Daarnaast werd ik al snel gevraagd om met de Communicatiemanager samen te werken aan de website van het nieuwste project van de eigenaren van Haus Hirt, genaamd de Alpenlofts (www.alpenlofts.com). Mijn taak: het vertalen van de bestaande content van het Duits naar het Engels, zoals bijvoorbeeld de beschrijvingen van de individuele lofts, als ook het creëren van nieuwe content in het Engels. De website werd gemanaged in WordPress. Daarnaast hielp ik bij de promotie voor de Alpenlofts door bijvoorbeeld te flyeren tijdens speciale evenementen en door het aanprijzen van de Lofts bij bestaande vaste klanten van het hotel. Vlak voor Nieuwjaar werd de website gelauncht en kwamen de eerste boekingen voor de Alpenlofts binnen. Ik werd aangewezen als dé contactpersoon voor de gasten van de Alpenlofts. Ik zou de eerste gasten ontvangen en begeleiden tijdens hun verblijf in het eerste seizoen dat de Alpenlofts in business waren. Overall was het een heftige, maar ook onvergetelijke ervaring.