Wat is UX writing?
Voor degenen onder jullie die nog niet bekend zijn met deze term: bij UX copywriting gaat het om het schrijven van teksten voor gebruikersinterfaces, ook wel microcopy genoemd. Teksten die gebruikers binnen een site, app of product begeleiden en hen helpen ermee te werken en doorheen te navigeren.
Kenmerkend voor UX copywriting is dus de focus op de gebruiker. Beter gezegd: het optimaliseren van de ervaring van de gebruiker als hij/zij zich op jouw website of in jouw app bevindt. UX copywriting concentreert zich voornamelijk op website-elementen als de menu- en navigatieknoppen, maar ook buttons, algemene voorwaarden, foutmeldingen, beveiligingsmeldingen of waarschuwingen en natuurlijk instructies. CTA-buttons (Call-to-Action) zijn in het bijzonder belangrijk in UX copywriting, omdat de juiste formulering het verschil kan maken tussen een gebruiker die zich wel of niet aanmeldt voor de nieuwsbrief.
Duidelijk is niet saai
Een top-notch design of een superknallend lettertype kan namelijk niet compenseren voor een slechte gebruikerservaring. Het optimum dat je in UX writing kunt bereiken is dat je gebruikers een intuïtive flow en navigatie op je website ervaren. Navigatieteksten zijn daarom bij voorkeur direct en ondubbelzinnig: je weet wat je kan verwachten als je op de knop drukt.
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd
Het is belangrijk om UX copywriters zo vroeg mogelijk bij het ontwerp van je website te betrekken. Maar ook achteraf, valt er vaak nog veel te winnen. De kracht van microcopy is niet te onderschatten. Een voorbeeldje: een bedrijf veranderde de tekst op een knop van 'registreren' naar 'doorgaan' en verhoogde haar omzet met 300 miljoen dollar.
Praat met je gebruiker
Optimale UX teksten voelen aan als een gesprek met je gebruiker. In dit gesprek kun je je gesprekspartner leiden naar waar jij ze hebben wilt.